-1000 Hurts- All Music Guide (www.allmusic.com)


Don't expect 1000 Hurts to open your ears to any new sonic vistas; Shellac's sound hasn't developed much. Are they yanking chains by periodically releasing selections from one extremely fruitful session? Only the boys and a few tape operators know. No other band sounds like Shellac, which legitimizes this status quo. The jagged scrapes of Steve Albini's guitar, the somewhat laggard bass from Bob Weston, and the awkward-yet-steady time keeping of Todd Trainer's drums remain in top form. For what it's worth, Albini's guitar does seem to gain more grace as the years go on — just watch out for the ugly jazz fusion lick that ends "Canaveral." Raw, no-frills production? Absence of overdubs? Goofy time signatures? They're all a part of the cauldron. As with the band's previous LPs, you get healthy doses of extended hypnotic doodling, rumbling mid-tempo tantrums, speedy jabs, and a joke or two. And as with any recording featuring the wordsmithery of Steve Albini, one fights the urge to transcribe the whole damn thing. Often humorous, occasionally unsettling, but always intelligent and thought-provoking, Albini's lyrics are a bit nastier than the past couple records. "Prayer to God" is no plea for forgiveness or well-wishing; he asks his lord to kill an ex-girlfriend and her accomplice. "Canaveral" dreams of whisking an enemy to outer space, in hopes that he''ll become fertilizer. If you know the band's sound, your mind should have been made up prior to reading this. You know what to expect, aside from it not being quite as fantastic as At Action Park, but certainly better than Terraform. True to Shellac form, the record is a sound purchase. Within the domain of atonal, anti-commercial rock & roll, very few are on their level. — Andy Kellman

Rating: * * * *

 


-1000 Hurts- All Music Guide (in Italiano)


Non aspettatevi da 1000 Hurts alcuna nuova prospettiva sonora, il suono degli Shellac non si è evoluto più di tanto. Ma non sarà che stanno estraendo periodicamente dei pezzi selezionati da una ricca sessione già registrata in precedenza? Solo i ragazzi del gruppo e pochi operatori di studio potrebbero svelarci l'arcano. Nessun altro gruppo ha un suono simile a quello degli Shellac, tutto ciò legittima tale stato delle cose. I frammenti frastagliati della chitarra di Albini, le indolenti note di basso di Bob Weston, e gli imprevedibilmente solidi tempi della batteria di Todd Trainer rimangono al massimo della forma. Per quello che conta, la chitarra di Albini sembra acquisire sempre più grazia con il passare degli anni - vedi ad esempio la brutta leccata di jazz con cui termina "Canaveral" (cazzo, qui devo intervenire, a me invece quella parte fa impazzire... scusate l'interruzione... ndc). Una produzione rozza, senza fronzoli? Assenza di overdubs? Goffe partiture di tempi? Tutto ciò è parte di un calderone. Come con il precedente Lp del gruppo, vi sono salutari dosi di estesi scarabocchi ipnotici, rimbombanti sfuriate mid-tempo, veloci vibrazioni, e una stramberia o due. E come ogni altro lavoro di Albini, è forte la tentazione di trascriversi ogni dannata riga di testo. Spesso ironici, occasionalmente disordinati, ma sempre intelligenti e provocatori, i testi di Albini sono leggermente più cattivi rispetto alla passata coppia di dischi. "Prayer To God" non è un peana di perdono o di buon augurio; l'autore chiede al suo signore di uccidere la sua ex-ragazza e il suo amante. "Canaveral" è il sogno espresso di sbattere un nemico ai confini estremi dello spazio, nella speranza che esso possa diventare fertilizzante. Se conoscete il suono della band, dovreste fare una maggiore attenzione ai testi questa volta. Sapete cosa vi aspetta dunque, sebbene non raggiunga le fantastiche vette di At Action Park, 1000 Hurts appare sicuramente migliore di Terraform. Aderente al classico modello-Shellac, il disco è un investimento sul suono. Sul piano del rock & roll fuori dagli schemi dello star system, pochi gruppi sono al loro livello.  Andy Kellman

Voto: * * * *